Strona główna | Struktura organizacyjna | Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców | Program nauczania języka polskiego jako obcego
 

Program nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach A-1, A-2 oraz B-1.

 

Kurs intensywny (20 godzin tygodniowo, tj. 600 godzin w obu semestrach)

 

­­ Tematyka    

  1. Człowiek (imię i nazwisko, adres, stan rodzinny, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia;  język; szkoła, wykształcenie; zawód; wygląd; rodzina; sposób spędzania wolnego czasu - rozrywki, zainteresowania, sport).
  2. Mieszkanie (rodzaje pomieszczeń; urządzenie i wyposażenie mieszkania; czynsze, opłaty).
  3. Miejscowości (rodzaj, położenie i wielkość miejscowości; instytucje użyteczności publicznej, zabytki, atrakcje).
  4. Życie codzienne (czynności dnia codziennego; sklepy, usługi; przedmioty codziennego użytku; jednostki miary i ilości, pieniądze; ruch uliczny, środki komunikacji).
  5. Jedzenie i picie (żywność, dania, potrawy, napoje).
  6. Zdrowie (choroby, wypadki).
  7. Środowisko naturalne (rośliny i zwierzęta; pogoda, klimat).

 

Zagadnienia gramatyczne

  1. Fleksja imienna (odmiana rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki).
  2. Fleksja czasowników.
  3. Stopniowanie przymiotników i przysłówków.
  4. Składnia (zdanie pojedyncze rozwinięte, zdania złożone współrzędnie i podrzędnie).

 

Sytuacje komunikacyjne

  1. Kontakty  społeczne (nawiązywanie kontaktu; przedstawianie się / kogoś; powitanie; pytanie o samopoczucie; formuły powitalne; pożegnanie; składanie życzeń; podziękowanie; przepraszanie; zapraszanie).
  2. Przebieg rozmowy (rozpoczęcie rozmowy, włączanie się do rozmowy; kontrolowanie przebiegu rozmowy; kończenie wypowiedzi).
  3. Przekazywanie informacji (uzasadnianie;  relacjonowanie wypowiedzi własnych lub osób trzecich).
  4. Obietnica, oferta.
  5. Zajmowanie stanowiska (wyrażanie opinii, przekonania; potwierdzenie; zaprzeczanie i negacja).     
  6. Uczucia i nastroje (wyrażanie sympatii, antypatii, zmartwienia, życzenia, radości, żalu,  smutku, współczucia, zadowolenia, niezadowolenia itp.).
  7. Wzywanie do mówienia, działania lub do ich zaniechania (pytanie; prośba; proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji; doradzanie i odradzanie; zabranianie).
  8. Wypowiedzenia ogólne (wyrażanie cechy , właściwości, stanu w odniesieniu do rzeczy, procesów, faktów, osób; wyrażanie posiadania, przynależności, relacji w przestrzeni, relacji czasowych; wyrażanie sposobu, konieczności; porównywanie).

 

Wymagania końcowe


Student rozumie - wyrażone w prosty sposób - najważniejsze treści i intencje zawarte w tekstach pisanych i wypowiedziach mówionych, dotyczące tematów związanych z życiem codziennym, czasem wolnym, szkołą oraz typowymi sytuacjami w pracy.

 

Potrafi komunikować się w typowych sytuacjach życia codziennego. Wie, jak napisać prosty tekst na ogólny popularny temat, a także na temat odnoszący się do własnych zainteresowań. Umie krótko opowiedzieć o własnych zainteresowaniach, doświadczeniach, marzeniach i planach, wyrazić i zwięźle uzasadnić własny pogląd oraz opisać zdarzenie z przeszłości.

 

Program nauczania języka polskiego jako obcego na poziomach B-2 oraz C-1.

 

Kurs intensywny (20 godzin tygodniowo, tj. 600 godzin obu semestrach)

 

Tematyka 


Program obejmuje wszystkie zagadnienia zawarte na poziomach A-1, A-2E oraz B-1, B-1E. Ponadto obejmuje następujące zagadnienia:

  1. Ludzie ( problemy międzyludzkie i rodzinne, konflikty)
  2. Edukacja ( porównanie systemów edukacji w różnych krajach)
  3. Praca
  4. Kultura i wydarzenia sportowe
  5. Problematyka zdrowotna
  6. Podróże (relacje z podróży i teksty reklamowe)
  7. Przyroda i środowisko (problemy ekologiczne)
  8. Nauka i technika
  9. Społeczna rola mediów
  10. Tradycje, zwyczaje, święta religijne i państwowe (w Polsce i w innych krajach)
  11. Aktualne problemy społeczne i ekonomiczne 


Sytuacje komunikacyjne

  1. ­Relacjonowanie
  2. Uzasadnianie
  3. Przedstawianie tematu
  4. Porównywanie
  5. Wyrażanie opinii, przekonania
  6. Rozpoczynanie rozmowy, włączanie się do rozmowy
  7. Kontrolowanie przebiegu rozmowy
  8. Podtrzymywanie rozmowy i jej zakończenie

 

Zagadnienia socjokulturowe

  1. Warunki życia w mieście i na wsi
  2. Stosunki międzyludzkie - relacje rodzinne (system wartości i odniesień etyczno-kulturowych)
  3. Kontekst społeczny – wybrane zagadnienia (historia i religia; tradycje narodowe i patriotyczne; najważniejsze partie polityczne)
  4. Język ciała w relacjach międzyludzkich
  5. Składanie, zapowiadanie i odwoływanie wizyt

 

Zagadnienia gramatyczne

 

Program obejmuje wszystkie zagadnienia zawarte w programach dla poziomu podstawowego i średnio zaawansowanego oraz zagadnienia o najwyższym stopniu trudności. ­

 

Sylwetki wybitnych Polaków (do wyboru w zależności od profilu grupy)

 

W grupach profilowanych humanistycznych realizowany jest program z literatury (wybrane zagadnienia od starożytności do współczesności). 

 

Wymagania końcowe

 

Student rozumie bez trudności wszystkie teksty pisane i wypowiedzi ustne,odnoszące się do zagadnień, o których posiada wiedzę. Potrafi komunikować się w sposób płynny i spontaniczny, bez widocznego wysiłku, we wszystkich sytuacjach z rodzimymi użytkownikami języka. Wie, jak bez trudności wypowiadać się, prowadzić rozmowę i brać udział w dyskusji, w sytuacji oficjalnej i nieoficjalnej. Umie pisać dłuższe teksty na tematy ogólne (wypracowania) oraz teksty użytkowe (pisma oficjalne). Posługuje się językiem precyzyjnie, rozróżniając niuanse znaczeniowe i stosując wyrażenia idiomatyczne. Korzysta z odmiany oficjalnej i nieoficjalnej języka polskiego odpowiednio do potrzeb komunikacyjnych. Stosuje polskie konwencje socjokulturowe. Zna najważniejsze fakty dotyczące historii i kultury Polski.

 

Program nauczania języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym (A-1; 60 godzin w semestrze dla studentów studiujących w ramach programu ERASMUS)

 

I  Program uwzględnia typowe sytuacje komunikacyjne  np. zakupy, kontakt z lekarzem, podroż, rozmowa telefoniczna oraz ćwiczy umiejętność pisania prostych tekstów. Zagadnienia gramatyczne obejmują następującą tematykę: odmianę rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki; koniugacje czasowników, czasowniki dokonane i niedokonane, czasowniki modalne, strony, czasy, stopniowanie przymiotników i przysłówków.

II  Zawartość tematyczna:

  1. Sposoby przedstawiania się, formuły grzecznościowe,  kontakt oficjalny i    nieoficjalny.
  2. Pytania o osobę. Zdania przeczące. Rodzajnik w języku polskim. 
  3. Opis  dnia i codziennych czynności. Pytania o czas. 
  4. Jedzenie które lubisz – słownictwo dotyczące produktów spożywczych i napojów oraz polskich tradycji kulinarnych. 
  5. Zakupy – pytania o cenę, ilość, rozmiar, wagę, jakość. 
  6. Pytanie  o drogę, miejsce, kierunek. Czasowniki ruchu i przymiotniki. 
  7. Rozmowy telefoniczne – narzędnik, sposoby  pytania o kogoś i o coś. Użycie  „nia ma” w języku polskim. Liczebniki. 
  8. Kontakt z lekarzem, pobyt w szpitalu, zakupy w aptece. Konstrukcje wyrażające samopoczucie, odczucia fizyczne i psychiczne. 
  9. Podróże – tramwaj, autobus, pociąg, samolot. Typowe sytuacje komunikacyjne. 
  10. Rozstania i powroty. Składanie życzeń – imieninowych, urodzinowych, z okazji świąt. Aspekt czasowników. Ćwiczenia w pisaniu prostych tekstów. 
  11. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Ćwiczenia w pisaniu. 
  12. Usługi – hotel, restauracja, klub studencki, fryzjer, serwis samochodowy etc.  Ćwiczenia w pisaniu prostych tekstów użytkowych. 
  13. Sytuacje zagrożenia – kontakt z policją, pogotowiem ratunkowym, strażą pożarną. Telefony alarmowe, prośby o pomoc, opisy sytuacji. Ćwiczenia w  pisaniu prostych tekstów użytkowych -  sprawozdanie, opis. 
  14. Przyszłość  - lokalizacja czynności w przyszłości (zamiar, planowanie, przewidywanie etc.). 
  15. Test sprawdzający.

 

III  Po ukończeniu kursu student powinien wykazać się znajomością języka, dotyczącą tematyki związanej głównie z człowiekiem (dane osobowe, wykształcenie, opis wyglądu, relacje w rodzinie, czas wolny, zdrowie itp.). Innymi zakresami tematycznymi są: środowisko człowieka (mieszkanie, akademik, miasto, instytucje użyteczności publicznej), a także zagadnienia dotyczące realiów codziennego  życia.


Egzaminy końcowe

 

Obcokrajowców, studiujących na Politechnice Wrocławskiej, obowiązuje ten sam regulamin, który dotyczy studentów polskich.

 

Kurs intensywny

 

Kończy się egzaminem pisemnym i ustnym (poziom B2 i C1). Egzamin pisemny składa się z czterech części i obejmuje:

- rozumienie dwóch tekstów słuchanych - 10 pkt

- rozumienie dwóch tekstów pisanych - 10 pkt

- test gramatyczny – 20 pkt

- pisanie (redagowanie formy użytkowej i wypowiedź pisemną) – 20 pkt.

 

Warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie wymaganego minimum punktowego z części pisemnej, tj. 35 pkt.

Egzamin ustny obejmuje:

- dialog – 20 pkt;

- wypowiedź na podstawie wylosowanych ilustracji (poziom B-2) lub dłuższą wypowiedź, sprawdzającą znajomość kultury polskiej (poziom C-1) – 20 pkt. Należy uzyskać minimum 25 pkt, aby zaliczyć część ustną.

 

 

Semestralny kurs języka polskiego dla cudzoziemców (60 godzin)

 

Poziom kursu:  podstawowy  A1


Wymagania wstępne: brak wymagań wstępnych

Cele zajęć (efekty kształcenia):  Po ukończeniu kursu student powinien wykazać się znajomością języka dotyczącą tematyki związanej głównie z człowiekiem (dane osobowe, wykształcenie, opis wyglądu, relacje w rodzinie, czas wolny, zdrowie itp.). Innymi zakresami tematycznymi są: środowisko człowieka (mieszkanie, akademik, miasto, instytucje użyteczności publicznej), a także zagadnienia dotyczące realiów codziennego życia.

Krótki opis zawartości całego kursu: Program uwzględnia typowe sytuacje komunikacyjne np. zakupy, kontakt z lekarzem, podróż, rozmowa telefoniczna oraz ćwiczy umiejętność pisania prostych tekstów. Zagadnienia gramatyczne obejmują następującą tematykę: odmianę rzeczowników, przymiotników, zaimków i liczebników przez przypadki; koniugacje czasowników, czasowniki dokonane i niedokonane, czasowniki modalne, strony, czasy, stopniowanie przymiotników i przysłówków.

 

Ćwiczenia - zawartość tematyczna:

  1. Sposoby przedstawiania się, formuły grzecznościowe, kontakt oficjalny i nieoficjalny.
  2. Pytania  o osobę. Zdania przeczące. Rodzajnik w języku polskim.
  3. Opis dnia i codziennych czynności. Pytanie o czas. 
  4. Jedzenie, które lubisz – słownictwo dotyczące produktów spożywczych i napojów oraz polskich tradycji kulinarnych.
  5. Zakupy – pytanie o cenę, ilość, rozmiar, wagę, jakość.
  6. Pytanie o drogę, miejsce, kierunek. Czasowniki ruchu i przymiotniki.
  7. Rozmowy telefoniczne – narzędnik, sposoby pytania o kogoś i o coś. Użycie „nie ma” w języku polskim. Liczebniki.
  8. Kontakt z lekarzem, pobyt w szpitalu, zakupy w aptece. Konstrukcje wyrażające samopoczucie, odczucia fizyczne i psychiczne.
  9. Podróże – tramwaj, autobus, pociąg, samolot. Typowe sytuacje komunikacyjne.
  10. Rozstania i powroty. Składanie życzeń – imieninowych, urodzinowych, z okazji świąt. Aspekt czasowników. Ćwiczenia w pisaniu prostych tekstów.
  11. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Ćwiczenia w pisaniu.
  12. Usługi – hotel, kawiarnia, restauracja, klub studencki, fryzjer, serwis samochodowy etc. Ćwiczenia w pisaniu prostych tekstów użytkowych.
  13. Sytuacje zagrożenia – kontakt z policją, pogotowiem ratunkowym, strażą pożarną. Telefony alarmowe, prośby o pomoc, opisy sytuacji. Ćwiczenia w pisaniu prostych tekstów użytkowych - sprawozdanie, opis.
  14. Przyszłość – lokalizacja czynności w przyszłości (zamiar, planowanie, przewidywanie etc.).
  15. Test sprawdzający. 




Data ostatniej aktualizacji: 2017-03-09 12:52
 
 do góry drukuj poleć stronę kontakt na skróty