Strona główna | System nauczania do 2011/2012 | Programy nauczania | Język francuski | Program nauczania
 

POZIOM A1 (wg systemu Rady Europy)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 

 SŁUCHAM I ROZUMIEM
 Potrafię zrozumieć:

  • podstawowe zwroty grzecznościowe
  •  znane mi nazwy, słowa i wyrażenia w krótkich wypowiedziach
  • proste polecenia, pytania, prośby
  • informacje dot. osób, numery telefonów, adresy, godziny
  • proste pytania dot. mnie i moich zajęć

 

CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć:

  • w krótkich, prostych tekstach znane mi nazwy, pojedyncze słowa i wyrażenia
  • prosty formularz (dot. danych osobowych)
  • krótkie, proste teksty, gdy obok są obrazki
  • podstawowe informacje zawarte w prostych ogłoszeniach, na szyldach, plakatach, tablicach informacyjnych, rozkładach zajęć
  • prostą wiadomość, np. SMS (godz. spotkania, przyjazdu)

 

MÓWIĘ - ROZMAWIAM I OPOWIADAM
Potrafię:

  • w prosty sposób przywitać się, pożegnać się, przeprosić, podziękować
  • przedstawić siebie, swoją rodzinę, przyjaciela
  • poprosić o powtórzenie komunikatu
  • w prosty sposób wyrazić prośbę (np. poprosić o bilet, kartę pocztową, słownik)
  • podawać daty i godziny
  • zapytać i odpowiedzieć na pytanie np. Skąd pochodzisz? Czym się interesujesz / zajmujesz? Kiedy się spotkamy?
  • w prosty sposób opowiedzieć, jak wygląda mój dzień, jak spędzam wolny czas, jaka jest pogoda
  • używać nazw podstawowych środków transportu

 

PISZĘ
Potrafię:

  • wypełnić prosty formularz
  • opisać prostymi zdaniami swoją rodzinę, przyjaciół, zainteresowania, swój dzień
  • napisać krótką wiadomość np. SMS (o tym, co robię, gdzie jestem)
  TEMATYKA
 
  • zawieranie znajomości, przedstawienie się, podawanie informacji dot. siebie, rodziny, przyjaciół
  • narodowości, zawody
  • czas zegarowy, pory dnia, dni tygodnia, miesiące, pory roku, pogoda
  • rozkład dnia
  • czas wolny, zainteresowania
  • opis miasta (usytuowanie, mieszkańcy, zabytki, rozrywka)
  • podróż (program, środki lokomocji)
  ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • zasady wymowy

 

Czasownik


Czas teraźniejszy (présent)
  • czasowniki avoir i être
  • czasowniki regularne (1 i 2 grupy)
  • czasowniki 3 grupy : aller, prendre, connaître, faire, savoir, venir, voir,
    vouloir, pouvoir, lire, partir, sortir, attendre,servir
  • czasowniki zwrotne
  • czas przyszły (futur proche)

 

Rzeczownik

  • z rodzajnikiem nieokreślonym
  •  z rodzajnikiem określonym
  • z rodzajnikiem określonym, ściągniętym
  • w przeczeniu (z przyimkiem „de”)
  •  liczba pojedyncza i mnoga

 

Przymiotnik

  • rodzaj męski i żeński
  • liczba pojedyncza i mnoga

 

Zaimek

  • osobowy akcentowany
    ( w funkcji podmiotu i po przyimku)
  • przymiotny dzierżawczy
  •  przymiotny wskazujący

 

Przyimki


Liczebnik

  • główny i porządkowy

 

Zdanie

  • oznajmujące
  • pytające (z inwersją, z "est-ce que", intonacyjne)
  • przeczące


POZIOM A2E (wg systemu Rady Europy)

 

  UMIEJĘTNOŚCI
 SŁUCHAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć:
  • proste pytania o cenę, o drogę, o wybór, o dane osobowe, o samopoczucie, o numery telefonu,
  • informacje podawane na dworcu na temat rozkładu jazdy pociągu, na lotnisku 
  • informacje na temat rozkładu czasu w ciągu dnia 
  • nagraną na sekretarce prostą informację, wiadomość 
  • proste polecenia

CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć:

  • nieskomplikowane teksty(karty informacyjne, formularze, ulotki reklamowe, afisze i anonse 
  • objaśnienia na tablicach informacyjnych i w srodkach transportu 
  • krótkie wiadomości, kartki pocztowe, listy, faksy, e-maile, programy (teatr, kino, TV, menu, (główne posiłki)

MÓWIĘ - ROZMAWIAM - OPOWIADAM
Potrafię:

  • zapytać o drogę, o samopoczucie, o danie, którego nie znam (co to jest), o cenę, o rozmiar i numer telefonu
  • poprawnie używać zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach
  • umówić telefonicznie wizytę, przekazać krótką informację przez telefon
  • rozmawiać o przyszłości, opowiedzieć co robiłem i zaproponować rozrywkę
  • wyrazić zdanie o potrawach, posiłkach, napojach; porównać rzeczy i osoby
  • opisać mieszkaniei wyposażenie, otoczenie mieszkania i widok z okna

PISZĘ
Potrafię:

  • wypełnić prosty formularz
  • napisać relacje z wakacji na kartce pocztowej lub w  krótkim liście
  • napisać zamówienie, list, prośbę o rezerwację pokoju, o wynajem mieszkania
 TEMATYKA
 
  • pytanie i udzielanie informacji dotyczących drogi
  • usytuowanie w przestrzeni
  • mieszkanie - opis mieszkania, pokoju
  •  mieszkanie moich marzeń
  • rozkład dnia, czynności dnia codziennego
  • udzielanie i uzyskiwanie informacji na dworcu, w hotelu
  • korzystanie z internetu
  • rozrywka - zwiedzanie miasta, wyjście do kina, teatru, na dyskotekę
  • opisywanie przedmiotów
  • ubrania, posiłki, produkty spożywcze, restauracja
  • Polacy przy stole
  • święta i przyjęcia
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 CZASOWNIK
  • czas przyszły - futur proche
  • czas przeszły - passé composé 
  • tryb rozkazujący
  • czasowniki zwrotne
  • bezokolicznik po czasownikach modalnych i zwrotach przyimkowych
    - il faut + bezokolicznik

ZAIMEK

  • zaimki osobowe dopełnienia bliższego (me, te, nous, vous, le, la, les)
  • zaimki osobowe dopełnienia dalszego (me, te , nous, vous, lui, leur) 
  • zaimki przysłówkowe Y/EN 
  • zaimki przymiotne dzierżawcze i wskazujące


PRZECZENIA
  • ne…rien, ne...personne, ne...jamais, ne…plus


PRZYMIOTNIK
  • miejsce przymiotnika
  • wyrażenie przyczyny, celu
  • zwroty wyrażające pewność, niepewność 
  • zwroty wyrażające ilość (trochę, dużo, kilka, dość, zbyt dużo)

 

POZIOM B1 (wg systemu Rady Europy)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 SŁUCHAM I ROZUMIEM:
  • informacje ogólne w rozmowach (doświadczenie, uczucie, wrażenia)
  • opinie wypowiadane na jakiś temat
  • główne informacje dotyczące aktualnych wydarzeń na świecie (mówione wyraźnie i powoli)
  • krótkie opowiadania
CZYTAM I ROZUMIEM:
  • nieskomplikowane teksty o tematyce aktualnej
  • informacje o znanych wydarzeniach
  • w tekście przeczytanym informacje o tym kto co zrobił, dlaczego, kiedy, gdzie
  • proste formy pisane, np. prospekty turystyczne, krótkie opowiadania
  • proste artykuły ogólno-naukowe
  •  ogłoszenia nieruchomości
MÓWIĘ - ROZMAWIAM :
  • na znane tematy
  • w podróży, w hotelu, restauracji, w biurze, w agencji turystycznej i agencji nieruchomości
  • reaguję na okazane zainteresowanie, uczucia, wskazanie drogi (środki transportu)
  • przekazuję krótkie informacje przez telefon
  • o szkole, o pracy, o filmie, o książce
  • wrażeniach, zainteresowaniach, pasjach o znanych miejscach i zabytkach
  •  przedstawiam w jasny sposób plany na przyszłość, marzenia

PISZĘ:

  • prosty tekst na znany temat
  • relację z obserwowanych wydarzeń
  • opisy zdarzeń (w przeszłości teraźniejszości), miejsc i ludzi
  • zaproszenie, odmowę,
    podziękowanie, e-mail
  TEMATYKA
  • turystyka i zwiedzanie,  planowanie trasy wycieczki – Paryż teraz i dawniej
  • studia, wybór studiów, rozkład zajęć na uczelni, szkolnictwo francuskie
  • przyszłość bliższa i dalsza, plany na przyszłość
  • wakacje, urlop, wspomnienia z wakacji, spotkania towarzyskie
  • wspomnienia z przeszłości, z dzieciństwa
  • uczucia i związki międzyludzkie, nawiązywanie znajomości, życie we dwoje
  • prezentacja i charakterystyka osób
    (cechy fizyczne i psychiczne,
    zalety, wady), porównywanie osób i miejsc
  •  orientowanie się w przestrzeni, życie w dużym mieście i na przedmieściach, styl życia i mieszkania, ogłoszenia nieruchomości
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 CZASY:
  • passé composé
  • imparfait
  • plus-que-parfait
  • passé récent
  • futur proche
  • futur simple
  • futur antérieur

TRYBY:

  • rozkazujący (impératif) z zaimkami: COD, COI, en, y
  • warunkowy (conditionnel présent), formy grzecznościowe

ZAIMKI:

  • dopełniena bliższego (COD)
  • dopełnienia dalszego (COI)
  • przysłowne: en, y
  • podwójny zaimek w zdaniu
  • zaimki wskazujące i dzierżawcze (przymiotne i rzeczowne)
  • zaimki pytające: lequel, laquelle, lesquels, lesquelles
  • zaimki nieokreślone: un(e) autre, d’autres
  • zaimki względne proste

  • przeczenia
  • konstrukcje z bezokolicznikiem, czasowniki modalne
  •  zdania pytające
  • przymiotnik i stopniowanie przymiotnika

 

  POZIOM B1E (wg systemu Rady Europy)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHAM I ROZUMIEM:
  • tematy dotyczące znanych dziedzin
  • opowiadania ludzi o ich życiu, o filmie, o książce, programie TV
  • informacje o aktualnych wydarzeniach w kraju i na świecie w radio i TV
  •  film, opowiadanie, relacja
  • treść prezentacji na tematy popularno-naukowe

CZYTAM I ROZUMIEM:
  • dłuższy tekst ze znanej dziedziny
  • odróżnianie informacji ogólnych od sądów i opinii
  • opisy wrażeń, uczuć, emocji, życzeń
  • ogłoszenia prasowe (np. oferty pracy)

MÓWIĘ – ROZMAWIAM – OPOWIADAM:
  • biorę udział w rozmowach, dyskusjach i dysputach
  • potrafię przyjmować i odrzucać propozycję, rady, sugestie
  • wyrażam opinie i je uzasadniam (argumentuję), na temat filmu, lektury, jakiegoś problemu
  • dokonuję prezentacji przygotowanego tematu
  • przytaczam wypowiedzi i je relacjonuję

 

PISZĘ:

  • listy prywatne i oficjalne, e-mail
  • życiorys, list motywacyjny


 TEMATYKA
  •  handel, pchli targ, antyki
  • organizowanie przyjęcia, miary, wagi, ilości, produkty spożywcze, zakupy, podział obowiązków domowych, równouprawnienie między kobietami i mężczyznami
  • kuchnia, preferencje kulinarne, przepisy kulinarne, przybory kuchenne, kuchnia francuska, zwyczaje żywieniowe Francuzów
  • ceremonie, moda, wygląd, styl ubierania w zależności od okazji
  • piosenka francuska, idole, style muzyczne, biografie 
  • środki lokomocji, transport publiczny, problemy dużych miast, środki zaradcze
  • praca, CV, list motywacyjny, problem bezrobocia, ogłoszenia o pracy
  • stosunki sąsiedzkie i życie społeczne
  • regiony Francji, czas wolny, rozrywki
  • film, kino, festiwale (Festiwal w Cannes)
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • wyrażenia ilościowe
  • wyrażenia czasowe
  • zdania warunkowe
  • mise en relief
  • konstrukcje czasownikowe z przyimkami: à i de
  • zaimki względne złożone
  • przyimki
  • przysłówki
  • uzgadnianie participe passé
  • mowa zależna, następstwo czasów, pytania w mowie zależnej
  • strona bierna
  • participe présent i gérondif
  • tryb łączący (subjonctif présent)

 

POZIOM B2 (wg systemu Rady Europy)

 

 UMIEJĘTNOŚCI

 SŁUCHAM I ROZUMIEM:

  • główne zagadnienia, gdy używany jest język jasny i standardowy
  • tematy potoczne w pracy, szkole, przy spędzaniu wolnego czasu
  • śledzę główne wątki audycji radiowych i telewizyjnych, także z mojej specjalności, powinna to być mowa wyraźna i wolna
  • mogę rozumieć dłuższe wypowiedzi o ile znam temat
  • rozumiem większość filmów jeśli mówi się językiem standardowym


CZYTAM I ROZUMIEM:

  • tekst pisany codziennym językiem nawet tekst z mojej specjalności
  • rozumiem opis wydarzenia i emocji
  • artykuł, w którym jest zawarte stanowisko w jakiejś sprawie
  • tekst literacki prozą
  • sondaże i statystyki na różne tematy


PISZĘ:

  • listy prywatne i służbowe z uwzględnieniem słownictwa specjalistycznego
  • streszczenie
  • notatki prywatne i służbowe
  • komentarze


 TEMATYKA
  • wydarzenia, aktualności radiowe i prasowe, kronika wypadków (faits divers), prasa i jej rola w społeczeństwie, znani ludzie
  • moda i styl (haute couture, prêt-à-porter), Paryż jako stolica mody
  • udzielanie rad, wyjaśnianie
  • dyskusja, kłótnia, wnoszenie skargi, stosunki międzyludzkie, sąsiedzkie
  • prawo jazdy, zachowanie na drodze, wypadki drogowe, ich przyczyny i środki zaradcze
  • finanse, pożyczki, bank
  • problemy społeczne: bogactwo, bieda, bezrobocie, problemy ludzi przedmieścia, imigranci, problemy ludzi starszych, problemy demograficzne, emigracja, przyczyny i skutki, studenci zagraniczni, statystyki
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • czasy przeszłe
  • czasy przyszłe
  • tryby : oznajmujący, rozkazujący (impératif), warunkowy (conditionnel présent et passé), łączący (subjonctif présent et passé)
  • zaimki, miejsce w zdaniu kolejność
  • przyimki
  • zdania warunkowe
  • zdania względne
  • zdania przyczynowe
  • zdania skutkowe
  • zdania celowe
  • zdania czasowe
  • mowa zależna i niezależna zgodność czasów
  • strona bierna

 

 POZIOM B2E (wg systemu Rady Europy)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 SŁUCHAM I ROZUMIEM:
  • teksty z użyciem języka potocznego
  • jasno przedstawione problemy specjalistyczne – prosty język naukowo-techniczny
  • rozumiem dłuższe wypowiedzi    
  • rozumiem filmy i teksty nagrane przy użyciu języka standardowego    

CZYTAM I ROZUMIEM:    
  • teksty, artykuły pisane językiem potocznym i specjalistycznym     
  • tekst literacki
  • sondaże i statystyki na różne tematy

 

PISZĘ:

  • listy prywatne i służbowe z uwzględnieniem słownictwa specjalistycznego
  • streszczenie
  • notatki prywatne i służbowe
  • sprawozdanie, porównanie, własny komentarz
 TEMATYKA
  • regiony Francji, klimat, miejsce i warunki zamieszkania
  • czas wolny, wakacje idealne, hobby
  • savoir vivre, dobre maniery, zachowania ludzkie
  • katastrofy naturalne, ekologia, ochrona środowiska naturalnego, zmiany klimatyczne
  • odkrycia naukowe, wynalazki, nowe technologie, wyzwania XXI wieku, Paryż (Le Palais de la Découverte, la Cité des sciences et de l’industrie), sławni naukowcy
  • przyjaźń, relacje międzyludzkie
  • telefony komórkowe, wady i zalety
  • Europa, Unia Europejska, wspólna waluta
  • sondaże, analiza i dyskusja
  • praca, rynek pracy, życie zawodowe, warunki pracy, przedsiębiorstwa, staże zagraniczne

 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • różne sposoby wyrażania hipotezy i warunku
  • konstrukcje czasownikowe
  • różne znaczenia czasownika „devoir”
  • tryb łączący (subjonctif)
  • strona bierna (passif), także w tekstach specjalistycznych
  • zgodność czasów i mowa zależna
  • przyimki

 

 

 
 do góry drukuj poleć stronę kontakt na skróty