Menu
 
 
 
 
Strona główna | System nauczania do 2011/2012 | Programy nauczania | Język hiszpański | Program nauczania
 

POZIOM A1 (wg systemu Rady Europy A1)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • Znane mi nazwy, słowa i wyrażenia w krótkich wypowiedziach
  • Proste polecenia, pytania, prośby
  • Informacje dot. osób, liczby
  • proste pytania dot. mnie i moich zajęć

CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • W prostych tekstach znane mi nazwy, pojedyncze słowa i wyrażenia
  • Krótkie proste teksty dotyczące tematów z życia codziennego
  • Napisy na tablicach informacyjnych (na dworcu, w domu towarowym, ulicy)
  • Proste życzenia okolicznościowe
  • Prostą wiadomość np. SMS, e-mail

MÓWIĘ - ROZMAWIAM
Potrafię
  • W prosty sposób przywitać się, przedstawić się i pożegnać się
  • Poprosić o powtórzenie komunikatu
  • W prosty sposób wyrazić prośbę (np. zamówić jedzenie i zapłacić)
  • Zadać proste pytania na tematy codzienne
  • Umówić się
  • Zapytać o drogę i objaśnić ją

MÓWIĘ I OPOWIADAM
Potrafię
  • W prosty sposób przedstawić siebie i rodzinę
  • W prosty sposób opowiedzieć, jak wygląda mój dzień, jak spędzam wolny czas, jaka jest pogoda

PISZĘ
Potrafię
  • Wypełnić prosty formularz
  • Sporządzić listę zakupów
  • Opisać prostymi zdaniami swoją rodzinę, szkołę i zainteresowania
  • Napisać krótkie życzenia okolicznościowe
  • Napisać krótką wiadomość np. SMS, e-mail

 TEMATYKA
  •  Opis osób  (zawody i narodowości)
  • Opis przedmiotów i miejsc
  • Mój dom
  • Moja rodzina
  • Określanie daty (dni tygodnia, miesiące, pory roku) i godziny
  • Określanie pogody
  • Poruszanie się po mieście (plan miasta, podawanie adresu)
  • W biurze informacji turystycznej
  • W restauracji
  • Na poczcie
  • W sklepie odzieżowym
  • W sklepie spożywczym
  • Na targu
  • W aptece
  • Części ciała
  • Prowadzenie rozmowy telefonicznej
  • Własne zainteresowania
  • Opowiadanie o swoich studiach
  • Wiadomości o Hiszpanii: rozkład dnia, styl życia, kuchnia hiszpańska, święta, najciekawsze regiony Hiszpanii
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • Alfabet, zasady wymowy, zasady akcentowania, zasady pisowni, literowanie
  • Rodzajniki nieokreślone, określone i ściągnięte
  • Budowa zdań twierdzących, pytających,  przeczących i wykrzyknikowych
  • Liczba mnoga i rodzaj żeński rzeczowników i przymiotników
  • Zaimki osobowe (odmiana)
  • Zaimki wskazujące
  • Zaimki dzierżawcze nieakcentowane
  • Zaimki nieokreślone
  • Zaimki pytajne
  • Przyimki 
  • Spójniki
  • Przysłówki miejsca, czasu i ilości
  • Liczebniki główne do 1 000 000 000 i porządkowe do 10
  • Stopniowanie przymiotnika i przysłówka
  • Zdania przyczynowe
  • Użycie ser, estar i haber
  • Budowa i użycie czasu teraźniejszego w trybie oznajmującym (presente de ind.)
  • Odmiana czasowników regularnych, częściowo nieregularnych (oboczności e>ie, o>ue, e>i, c>zc, u>ue) i całkowicie nieregularnych (caer, dar, decir, estar, haber, hacer, ir, oír, poder, poner, querer, saber, salir, ser, tener, traer, venir, ver)
  • Czasowniki zwrotne
  • Czasowniki: gustar, doler
  • Biernik osobowy
  • Peryfrazy:  tener que + inf, estar+ gerundio.


POZIOM A2E (wg systemu Rady Europy A2)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • prostą rozmowę na tematy codzienne
  • proste wypowiedzi na temat wolnego czasu,  zainteresowań, ulubionych zajęć
  • najważniejsze informacje  w prostych komunikatach  np. na dworcu, w domu towarowym
  • proste wypowiedzi dot. minionych wydarzeń
  • proste wypowiedzi dot. marzeń i planów na przyszłość

CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • proste opisy osób, przedmiotów i miejsc
  • potrzebne mi informacje np.  w informatorach turystycznych,  rozkładach jazdy
  • proste opisy wydarzeń (np. relacje z podróży)
  • proste listy dot. codziennych wydarzeń

MÓWIĘ - ROZMAWIAM
Potrafię
  • przedstawić siebie i swoją rodzinę
  • porozumieć się w prostych codziennych sytuacjach
    np. w sklepie, w banku, na uczelni, w biurze podróży
  • uzyskać prostą informację podczas podróży np. kupić bilet, dowiedzieć się o godzinę odjazdu pociągu
  • zapytać kogoś, jak się czuje,  co mu dolega i odpowiedzieć  na podobne pytania
  • zaprosić znajomych np.  na urodziny, wycieczkę i ustalić miejsce, czas i plan imprezy
  • zapytać o minione wydarzenia
  • przeprowadzić prostą rozmowę telefoniczną

MÓWIĘ - OPOWIADAM
Potrafię
  • w prosty sposób opowiedzieć o miejscach, które znam  (np. uczelnia, moje miasto) 
  • podać prosty przepis na ulubioną potrawę
  • przedstawić w prosty sposób swoje plany wakacyjne
  • opowiedzieć o minionych wydarzeniach  (np. weekend w górach)
  • opowiedzieć, co widzę  na obrazku

PISZĘ
Potrafię
  • opisać w prosty sposób siebie i swoje upodobania
  • wyjaśnić w krótkim liście do kolegi / koleżanki, gdzie mieszkam i opisać w prosty sposób drogę do mojego domu
  • zanotować ważne dla mnie informacje dot. moich  zajęć na uczelni i poza nią
  • przedstawić w krótkim tekście kolejność wydarzeń,  stosując wyrażenia: najpierw, potem, w końcu
 TEMATYKA
  • Rozrywki (kino, teatr,  sport).
  • Plany na wakacje.
  • Podróżowanie pociągiem i samochodem; awaria samochodu.
  • Opowiadanie o wydarzeniach minionych; o życiu w dawnych czasach.
  • Wspomnienia z dzieciństwa
  • Innowacje techniczne.
  • Sprzęty domowe i ich zastosowanie.
  • Prace domowe i robienie zakupów.
  • Drobne naprawy domowe.
  • Problemy ze zdrowiem  (objawy chorób, lekarstwa); zdrowy tryb życia.
  • Przestępczość (kradzież dokumentów i bagażu).
  • Rezerwacja pokoju w hotelu.
  • Zwiedzanie miasta (zabytki, muzea)
  • Wiadomości o Hiszpanii: obyczaje hiszpańskie, słynni Hiszpanie, święta w Hiszpanii, Barcelona i jej zabytki.
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • Budowa i użycie czasów w trybie oznajmującym:   futuro imperfecto, pr. perfecto, pr. imperfecto, pr. indefinido.
  • Użycie czasów przeszłych w narracji.
  • I typ zdań warunkowych.
  • Zdania przyczynowe (z "como").
  • Zdania pytające zależne.
  • Zdania podrzędnie złożone (dopełnieniowe, czasowe, przyczynowe, przyzwalające,  celowe, warunkowe).
  • Peryfrazy: ir + a + inf, llevar + gerundio, haber que + inf.
  • Wyrażanie przypuszczenia.
  • Czasowniki z obocznością i>y.
  • Użycie "todo".
  • Wprowadzenie do mowy zależnej  w trybie oznajmującym.
  • Zaimki względne.
  • Zaimek nijaki: lo.

 

POZIOM B1 (wg systemu Rady Europy B1)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • Najważniejsze informacje, gdy ludzie mówią o swoich doświadczeniach,  uczuciach i wrażeniach
  • Gdy ludzie  wyrażają swoje opinie  na jakiś temat
  • Główny wątek filmu,  główne informacje radiowe i telewizyjne dot. aktualnych  wydarzeń, jeśli prezenter  mówi wyraźnie i powoli
  • Zrozumieć przesłanie prostych piosenek
  • Krótkie opowiadanie
   
CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię
  • Zrozumieć proste teksty opowiadające znane mi historie
  • Zrozumieć istotne informacje opisujące aktualne i znane  mi wydarzenia
  • Wskazać w pobieżnie przeczytanym tekście informacje na temat tego,  kto co zrobił, gdzie i kiedy
  • Zrozumieć proste broszury (np. folder)
  • Zrozumieć akcję jasno  zbudowanego opowiadania
   
MÓWIĘ - ROZMAWIAM
Potrafię
  • Prowadzić prostą rozmowę na znane mi tematy
  • Porozumieć się w większości  sytuacji w czasie podróży
  • Wyrazić uczucia  (zdziwienie, radość) i zareagować na nie 
  •  Uzyskać i przekazać ważną dla mnie informację w rozmowie bezpośredniej lub telefonicznej

MÓWIĘ - OPOWIADAM
Potrafię
  • Opowiedzieć o różnych wyrażeniach i skomentować je
  • Opowiedzieć o moich doświadczeniach, uczuciach i wrażeniach
  • Przedstawić główny wątek filmu
  • Przekazać opinię na  temat obejrzanego filmu
  • Opowiedzieć w prosty  sposób wydarzenie,  anegdotę lub dowcip

PISZĘ
Potrafię
  • Zapisać krótką informację w formie notatki (faks, e-mail, SMS)
  • Napisać prosty tekst na  znany mi temat
  • Napisać swój życiorys 
  • Zrelacjonować wydarzenia, których byłem/am świadkiem

 TEMATYKA
  • Szczegółowy opis postaci, cechy charakteru,
  • Wymarzony partner/ka,  przyjaźń, miłość
  • Życie na uczelni  (wykłady, przedmioty,  żargon uczniowski),
  • dyplomy ELE,
  • humor hiszpański,
  • środki masowego przekazu i ich wpływ na kształtowanie opinii publicznej  
  • języki oficjalne w Hiszpanii.
  • postęp techniczny,
  • najważniejsze skróty  i skrótowce,

 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • Budowa i użycie czasów: teraźniejszy w trybie łączącym (presente de subjuntivo),  zaprzeszły  trybu oznajmującego (pr. pluscuamperfecto  de ind.), 
  • Tryb rozkazujący.
  • Rodzajnik nazw własnych.
  • Forma bezosobowa czasownika.
  • Forma zwrotna i bierna czasownika.
  • Peryfrazy: llevar + gerundio, seguir + gerundio,  tardar en + inf,  volver a + inf,  al + inf, echarse a + inf,  ponerse a + inf, tener + participio pasado
  • Zaimki dzierżawcze akcentowane.

 

POZIOM B1E (wg systemu Rady Europy B1)

 

 UMIEJĘTNOŚCI
SŁUCHAM I ROZUMIEM
Potrafię zrozumieć
  • główny temat dyskusji, która odbywa się w mojej obecności i dotyczy znanych mi spraw i dziedzin
  • gdy ludzie rozmawiają o swoich wrażeniach np. po obejrzeniu  filmu lub programu telewizyjnego
  • istotne informacje dot.  aktualnych wydarzeń
  • akcję filmu, treść  dłuższego opowiadania
  • treść prostej prezentacji na tematy  ogólne i popularnonaukowe
  
CZYTAM I ROZUMIEM
Potrafię
  • zrozumieć z kontekstu znaczenie nieznanych mi zwrotów, jeśli tematyka tekstu jest mi znana
  • zrozumieć dłuższy tekst, jeśli dotyczy znanego mi wydarzenia lub dziedziny
  • odróżnić w tekstach informacje ogólne (fakty) od opinii
  • zrozumieć opis wrażeń, uczuć i życzeń
  • zrozumieć interesujące mnie ogłoszenia (np. o pracy, kursie)

MÓWIĘ - ROZMAWIAM
Potrafię
  • w uprzejmy sposób przyjąć czyjąś propozycję
  • w rozmowie zastąpić nieznane mi słowo wyrazem o podobnym znaczeniu
  • wziąć udział w rozmowie lub dyskusji

MÓWIĘ - OPOWIADAM
Potrafię
  • przedstawić w jasny sposób swoje marzenia, nadzieje i plany
  • przekazać swoją opinię na temat obejrzanego filmu
  • przedstawić jasno cel swojego działania (np. dlaczego uczę się języków obcych)
  • przytoczyć po kolei za pomocą  słów z tekstu treść przeczytanych fragmentów
  • zaprezentować przygotowany wcześniej temat

PISZĘ
Potrafię
  • sporządzić krótkie proste opisy obecnych i minionych wydarzeń (np. weekend, wizyta znajomych) sformułować krótki list, e-mail (zaproszenie, krótki opis rodzinnej miejscowości, trasy podróży)

 TEMATYKA
  • słynni Hiszpanie,
  • moje ulubione czasopismo,  książka lub audycja telewizyjna
  • moja ojczyzna, region, miejscowość, z której pochodzę,
  • moje wrażenia z zagranicy  (wakacje, studia, kursy, praktyki itp.)
  • sztuka (architektura, malarstwo),
  • moda hiszpańska,
  • przesądy hiszpańskie,
  • wynajem mieszkania,
  • ochrona środowiska,
  • konflikty zbrojne i terroryzm,
  • praca  (język w środowisku pracy, szukanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna,  konflikty w pracy, bezrobocie, zawody przyszłości),
  • gospodarka hiszpańska
  • aktualności w Polsce i na świecie,
    referaty na wybrany temat popularnonaukowy (język specjalistyczny).

 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
  • Budowa i użycie czasu przeszłego niedokonanego trybu łączącego  (imperfecto de subjuntivo), prostego trybu przypuszczającego  (potencial simple),  
  • II typ zdań warunkowych
  • Peryfraza: acabar de + inf.
  • Użycie cualquiera
  • Użycie "aunque".
  • Użycie por + mucho/ muy + tryb łączący.
  • Użycie como si + tryb łączący.
  • Strona bierna czasownika.
  • Mowa zależna w trybie oznajmującym i łączącym.
  • Wybrane idiomy.
  • Rekcja czasownika i przymiotnika.

 

 

 

 

 
 do góry drukuj poleć stronę kontakt na skróty