Menu
 
 
 
 
Strona główna | System nauczania do 2011/2012 | Programy nauczania | Język niemiecki
 

Program nauczania

­­­­­POZIOM A1 ­ ­

 

 UMIEJĘTNOŚCI

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • znanych nazw, słów i wyrażeń w krótkich wypowiedziach
  • prostych poleceń, pytań, próśb
  • informacji dot. osób, numerów telefonów, adresów, cen, godzin
  • prostych pytań dot. danych osobowych

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • w krótkich prostych tekstach znanych nazw, pojedynczych słów i wyrażeń
  • prostych formularzy (dot. danych osobowych)
  • krótkich, prostych tekstów, gdy obok są obrazki
  • napisów na tablicach informacyjnych (np. w domu towarowym, na parkin­gu, na ulicy)
  • prostych życzeń okolicznościowych
  • prostych wiadomości np. SMS (godzina i miejsce spotkania, termin przyjazdu)

 

MÓWIENIE 

  • przywitanie się, przedstawienie się i pożegnanie
  • prośba o powtórzenie komunikatu
  • wyrażenie prośby (np. zamówienie jedzenia i prośba o rachunek)
  • zapytanie i odpowiedź na pytanie np. Skąd pochodzisz? Czym się interesujesz? Kiedy się spotkamy?
  • umówienie się np. do kina, na kawę
  • w prosty sposób przedstawienie siebie i rodziny
  • opis dnia, weekendu, sposobu spędzania wolnego czasu, pogody

 

PISANIE  

  • wypełnienie prostego formularza
  • wypełnienie na planie swojego rozkładu zajęć
  • sporządzenie listy zakupów
  • opisanie prostymi zdaniami swojej rodziny, szkoły i zainteresowań
  • napisanie krótkiego życzenia okolicznościowego
  • napisanie krótkiej wiadomości np., SMS, e-mail (o swoich zajęciach, miejscu pobytu, planach na wieczór)
 TEMATYKA
  • Zawieranie znajomości, przedstawienie się, podawanie informacji dot. siebie i swojej rodziny
  • Narodowości - nazwy
  • Zawody – czynności zawodowe, plusy i minusy
  • Czas zegarowy, pory dnia, dni tygodnia, miesiące
  • Rozkład dnia, czas wolny, zainteresowania
  • Zakupy artykułów spożywczych
  • Posiłki, restauracja, kawiarnia
  • Informacje krajoznawcze wynikające z tematyki zajęć
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE

CZASOWNIK


Czas teraźniejszy "Präsens"

  • "haben", "sein"
  • czasowniki słabe
  • czasowniki mocne
  • rozdzielnie złożone
  • nierozdzielnie złożone
  • modalne
  • zwrotne

Tryb rozkazujący

 

Czas przeszły "Präteritum"
(formy: „war” i  „hatte")

 

RZECZOWNIK

odmiana we wszystkich przypadkach

  • z rodzajnikiem określonym
  • z rodzajnikiem nieokreślonym
  • liczba pojedyncza i mnoga

 

PRZECZENIE

  • nein
  • nicht
  • kein

 

PRZYMIOTNIK

  • w formie nieodmiennej

 

ZAIMEK

  • osobowy
  • nieosobowy i nieokreślony ("es", "man")
  • dzierżawczy 
  • wskazujący
  • zwrotny

PRZYIMEK

  • w wyrażeniach i zwrotach (np. Ich komme aus Polen; ich gehe zum Unterricht, in die Disco, nach Hause....)
  • w wyrażeniach określających czas (np. am Montag, von ... bis, um 3 Uhr)

 

LICZEBNIK

  • główny i porządkowy (np. Ich habe 2 Schwestern./ Ich bin am 1.Oktober geboren. Er ist im 2. Studienjahr.)

 

ZDANIE

­
  • oznajmujące proste (np. Sie ist Studentin.)
  • pytające ( W-Fragen, ja/nein-Fragen)
  • przeczące (np. Nein, ich wohne nicht in Bern.)
  •  współrzędnie złożone: und, oder, aber, sondern, denn, deshalb, sonst, trotzdem
  • szyk zdania oznajmującego
  • i pytającego



POZIOM A2E

 

 UMIEJĘTNOŚCI

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • prostej rozmowy na tematy codzienne
  • prostych wypowiedzi na temat wolnego cza­su, zainteresowań, ulubionych zajęć
  • najważniejszych informacji w prostych komunikatach (np. na dworcu, na lotnisku, w domu towarowym, oferty biur podróży)
  • prostych wypowiedzi dot. minionych wydarzeń
  • prostych wypowiedzi dot. marzeń i planów na przyszłość

 ­

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • prostych opisów osób, przedmiotów i miejsc
  • potrzebnych informacji np. w informatorach turystycznych, rozkładach jazdy
  • prostych opisów wydarzeń (np. relacje z podróży)
  • prostych listów dot. codziennych wydarzeń, wyjazdu, urlopu

 

MÓWIENIE

  • przedstawienie siebie i swojej rodziny
  • porozumiewanie się w prostych codziennych sytuacjach np. w sklepie, w banku, na uczelni, w biurze podróży
  • uzyskanie prostych informacji podczas podróży, np. kupić bilet, dowiedzieć się o godz. wylotu samolotu
  • zapytanie o drogę i objaśnienie drogi
  • zapytanie kogoś, jak się czuje, co mu dolega i odpowiedź na podobne pytanie
  • zaproszenie znajomych np. na urodziny, wycieczkę i uzgodnienie miejsca, czasu i planu imprezy
  • zapytanie o minione wydarzenia
  • przeprowadzenie prostej rozmowy telefonicznej (np. umówienie się)
  • prowadzenie dialogu z wyznaczonymi rolami
  • w prosty sposób opowiadanie o znanych miejscach (np. akademik, uczelnia, miasto/wieś)
  • podanie prostych przepisów na ulubioną potrawę
  • przedstawienie w prosty sposób swoich planów wakacyjnych 
  • opowiadanie o minionych wydarzeniach (np. weekend w górach)
  • opisywanie obrazków


PISANIE

  • opisywanie w prosty sposób siebie i swoich upodobań
  • przedstawienie w krótkim liście do kolegi lub koleżanki swojego mieszkania i wyjaśnienie w prosty sposób drogi do swojego domu
  • notowanie ważnych informacji dot.  zajęć na uczelni i poza nią
  • przedstawienie w krótkim tekście kolejność zdarzeń, stosując wyrażenia: zuerst, dann, endlich
 TEMATYKA
  • Rodzina, krewni, znajomi, zainteresowania
  • Przebieg dnia (m.in. zajęcia na uczelni, wydziale)
  • Opis wakacji - podróżowanie (zakwaterowanie, środki lokomocji, pogoda)
  • Życie na wsi i w mieście – plusy i minusy
  • Pytanie o drogę, lokalizacja obiektów
  • Moje miasto, mój dom
  • Zdrowie (wizyta u lekarza, zdrowy tryb życia, lekarstwa)
  • Zakupy w domu towarowym (np. prezenty, ubrania)
  • Życiorys tabelaryczny i opisowy
  • Dzieciństwo, szkoła
  • Informacje krajoznawcze wynikające z tematyki zajęć
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE

­CZASOWNIK

 

Czas przeszły "Perfekt"

Czas przeszły " Präteritum"
(lista w załączniku 1)

Rekcja czasowników

(­lista w załączniku 2­

 

PRZYMIOTNIK

  • stopniowanie
  • odmiana po rodzajniku określonym i nieokreślonym, bez rodzajnika

 

PRZYIMEK

  • z celownikiem i biernikiem
  • z celownikiem
  • z biernikiem

 

ZDANIE

  • współrzędnie złożone - powtórka
  • podrzędnie złożone
  • dopełnieniowe  (dass, ob, wer, mit wem..)
  • przyczynowe (weil, da)
  • czasowe (wenn, als)
  • warunkowe (wenn)


POZIOM B1

 

 UMIEJĘTNOŚCI

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • najważniejszych informacji, gdy ludzie mówią o swoich doświadczeniach,
  • wspomnieniach, uczuciach i wrażeniach
  • wyrażenia obcych opinii na różne tematy
  • prostych piosenek
  • krótkich opowiadań
  • prostych informacji prasowych

 

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • tekstów opowiadających znane historie
  • istotnych informacji opisujących aktualne i znane wydarzenia
  • głównych informacji dłuższych tekstów
  • treści prostych broszur, instrukcji i  folderów
  • akcji jasno zbudowanego opowiadania
  • grafik i prostych komiksów

 

MÓWIENIE

  • udział w prostych rozmowach na znane tematy
  • wyrażanie uczuć (zdziwienie, radość) i adekwatna reakcja na nie
  • uzyskiwanie i przekazywanie ważnej informacji w rozmowie bezpośredniej lub telefonicznej
  • udzielanie rad i pomoc w rozwiązywaniu konfliktów
  • argumentowanie
  • wyrażanie życzenia, zgody lub niezgody
  • prowadzenie dialogu z wyznaczonymi rolami
  • udział w prostych rozmowach na znane tematy
  • wyrażanie uczuć (zdziwienie, radość) i adekwatna reakcja na nie
  • uzyskiwanie i przekazywanie ważnej informacji w rozmowie bezpośredniej lub telefonicznej
  • udzielanie rad i pomoc w rozwiązywaniu konfliktów
  • argumentowanie
  • wyrażanie życzenia, zgody lub niezgody
  • ­prowadzenie dialogu z wyznaczonymi rolami
  • opowiadanie o różnych wydarzeniach i komentowanie wydarzeń
  • opowiadanie o własnych doświadczeniach, uczuciach i wrażeniach
  • opisywanie osoby i miejsca
  • opowiadanie w prosty sposób o wydarzeniu, opowiedzenie anegdoty lub dowcipu
  • opisanie zasłyszanej historii
  • opisanie swojego planu zajęć

 

PISANIE  

  • zapis krótkiej informacji w formie notatki (faks, e-mail, SMS)
  • napisanie prostego tekstu na znany temat
  • napisanie swojego życiorysu
  • relacjonowanie  obserwowanych wydarzeń
­
 TEMATYKA
  • Autoprezentacja, nawiązywanie kontaktów
  • Wspomnienia z przeszłości :
    • ważne wydarzenia, dzieciństwo
  • Problemy życia codziennego:
    • sytuacje awaryjne, korki, problemy z parkowaniem, zgubienie paszportu, bagażu, karty kredytowej, zakładanie konta w banku itp.
    • stres w pracy i w życiu rodzinnym, przyczyny i skutki, brak czasu
  • Partnerstwo:
    • konflikty, rozwiązywanie problemów (w domu i w pracy)
    • opis i charakterystyka osób (zalety i wady, wymarzony partner/partnerka, przyjaźń, miłość)
  • System kształcenia zawodowego w Niemczech i w Polsce
    • studia, moja uczelnia (zajęcia, wykłady)
  • Informacje krajoznawcze wynikające z tematyki zajęć
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE

CZASOWNIK

  • Czasy  Präteritum i Perfekt – powtórka
  • Czas  Plusquamperfekt
  • Tryb przypuszczający
    (formy grzecznościowe, wyrażenie życzenia, propozycji)
  • Konjunktiv II czasowników posiłkowych i modalnych
  • Konditional I
    (würde + bezokolicznik)
  • Rekcja
  • Bezokolicznik z "zu" i bez "zu"
  • Strona bierna (czas "Präsens", „Imperfekt”, „Perfekt”)

 

PRZYMIOTNIK

  • ­Odmiana przymiotnika – powtórka

 

ZDANIE PODRZĘDNIE ZŁOŻONE

  • dopełnieniowe – powtórka
  • przydawkowe
  • okolicznikowe czasu 
  • konstrukcje bezokolicznikowe um ... zu, statt … zu, ohne … zu

 

POZIOM B1E

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 

SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM

 

  • dyskusji, główny temat której dotyczy znanych spraw lub dziedzin
  • opowiadań obcych ludzi o swoich wrażeniach np. po obejrzeniu filmu
  • informacji dotyczących aktualnych wydarzeń
  • głównego tematu dłuższej wypowiedzi (np. monologu/dialogu w programie radiowym lub filmie)
  • treści prostej prezentacji na tematy ogólne i popularnonaukowe

 

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

 

  • z kontekstu znaczenia nieznanych zwrotów, jeśli tematyka tekstu jest znana
  • dłuższego tekstu, jeśli dotyczy znanego wydarzenia lub dziedziny
  • głównej myśli w tekstach (z rozróżnieniem faktów i opinii)
  • opisu wrażeń, uczuć i życzeń
  • ogłoszeń (np. o pracy, kursie)
  • prostych tekstów literackich
  • tekstów popularnonaukowych

 

MÓWIENIE 

  • w uprzejmy sposób przyjęcie lub odrzucenie czyjeś propozycji 
  • w rozmowie zastąpienie nieznanego słowa wyrazem o podobnym znaczeniu 
  • udział w rozmowie lub dyskusji 
  • poprowadzenie dyskusji
  • wyrażenie przypuszczenia, nadziei i obawy
  • prowadzenie dialogu z wyznaczonymi rolami
  • przedstawienie w jasny sposób swoich marzeń, nadziei i planów 
  • przekazywanie swojej opinii na temat obejrzanego filmu 
  • przedstawienie celu swojego działania (np. celu uczenia się języka obcego) 
  • przytoczenie po kolei za pomocą słów z tekstu treści przeczytanych fragmentów 
  • zaprezentowanie przygotowanych wcześniej tematów 
  • interpretowanie statystyki


PISANIE 

  • opis aktualnych i minionych wydarzeń (np. weekend, wizyta u znajomych, wypadek, święta) 
  • list formalny i nieformalny, e-mail (zaproszenie, krótki opis rodzinnej miejscowości, trasy podróży)
 TEMATYKA
 
  • Przedstawianie się, nawiązywanie rozmowy - small talks (np. rozmowy o studiach, życiu codziennym, pogodzie, filmie itp.)
  • Praca
    • wymarzony zawód, 
    • poszukiwanie pracy,
    • podanie, życiorys,
    • rozmowa kwalifikacyjna
  • Nasze środowisko naturalne
    • ochrona środowiska,
    • zmiany klimatyczne, kataklizmy, pogoda
  • Co kraj, to obyczaj
    • zwyczaje i obyczaje w Polsce i innych krajach, (święta, Nowy Rok)
    • Savoir vivre
    • moja ojczyzna, moje miasto
  • Życie w społeczeństwie
    • konflikty pokoleniowe, wzajemna pomoc
  • Migracja i emigracja w Europie i na świecie – przyczyny, skutki
  • Europa da się lubić, polityka
  •  Informacje krajoznawcze wynikające z tematyki zajęć (np. Unia Europejska)
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 

CZASOWNIK

  • czas Futur I
  • rekcja (patrz „Studio d B1” str. 240-241)
  • powtórzenie czasów przeszłych (patrz „Studio d B1” str. 237-239)
  • strona bierna z czasownikami modalnymi
  • tryb przypuszczający c.d. (Konjunktiv II - Präteritum, Plusquamperfekt, wyrażanie nierealnego życzenia, propozycji i przypuszczenia)
  • Partizip I


PRZYIMEK 

  • przyimki z Genitiv

RZECZOWNIK


ZDANIE PODRZĘDNIE ZŁOŻONE

  • ze spójnikami wieloczłonowymi (entweder... oder, sowohl ... als auch, weder ... noch),
  • porównawcze (je ..... desto, so ... wie, als)

POZIOM B2

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 
SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • g­łównych wątków programów telewizyjnych i radiowych (np. wiadomości, reportaż, film dokumentalny)
  • akcji filmów w standardowej wersji językowej

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • krótkich, autentycznych tekstów związanych z własną specjalizacją i zainteresowaniami
  • głównych informacji zawartych w tekstach literackich, specjalistycznych i popularnonaukowych
  • głównych wątków fragmentów powieści, opowiadań w standardowej wersji językowej
  • przy wykorzystaniu obcojęzycznych materiałów językowych (słowników, encyklopedii, leksykonów)

MÓWIENIE 
  • udzielanie wskazówek, instrukcji
  • rozpoczynanie, włączanie się i aktywny udział w rozmowie lub dyskusji na tematy ogólne
  • podawanie z ograniczoną precyzją konkretnych informacji podczas rozmowy/wywiadu czy konsultacji (np. wizyta lekarska)
  • wyrażanie uczucia i komentowanie różnych zachowań, wydarzeń i reakcji
  • zwracanie się do instytucji lub organizacji z prośbą o pomoc lub radę (ambasada, konsulat, fundacja itp.)
  • wyrażanie przypuszczenia dotyczącego przeszłych i przyszłych wydarzeń (np. zakończenia filmu lub kolejności przeszłych zdarzeń)
  • przeprowadzenie krótkiej prezentacji na przygotowany wcześniej temat ogólny
  • opisanie pracy, urządzenia codziennego użytku
  • mówienie na aktualne i abstrakcyjne tematy i wyrażanie własnej opinii

PISANIE
  • sporządzenie notatki z dłuższych wypowiedzi, wywiadów, dyskusji (np. memo)
  • napisanie listu formalnego, podania o stypendium, praktykę i pracę
 TEMATYKA
 
  • Autoprezentacja
  • Życie studenckie, kierunek studiów, sytuacje codzienne
  • Wakacyjne podróże, cel podróży, noclegi, formy aktywności, prospekty, planowanie, wrażenia
  • Praca w czasie wakacji, własne doświadczenia
  • Piękno, własna definicja piękna
  • Dobre samopoczucie,  choroby, zdrowy tryb życia
  • Niezapomniane momenty w życiu: pozytywne i negatywne przeżycia
  • Świat przedmiotów i rzeczy, które nas otaczają
  • Prezentacja produktu, reklama
  • Współpraca, mediacja, partnerstwo w życiu osobistym i zawodowym
  • Praca, prezentacja zawodów, cechy pracowników
  • Podanie o pracę, praktykę, życiorys
  • Analiza statystyki
  • Teksty specjalistyczne
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 
CZASOWNIK (powtórka)
  • zagadnienia sprawiające problemy na zajęciach
  • Konjunktiv II
  • Passiv
  • Bezokolicznik z zu i bez zu
  • Rekcja

ZDANIE PODRZĘDNIE ZŁOŻONE (powtórka)
  • czasowe (bevor, bis, seitdem etc.)
  • przyczynowe (weil, da)
  • dopełnieniowe (ob, dass, wann, warum etc.)
  • warunkowe (wenn, falls)
  • okolicznikowe sposobu (indem, ohne dass, anstatt dass) i konstrukcje bezokolicznikowe (um  zu, ohne   zu, anstatt  zu, haben +zu+bezokolicznik, sein+zu +bezokolicznik)
  • przydawkowe
  • ze spójnikami wieloczłonowymi (entweder ...  oder, weder ... noch etc.)

PRZYMIOTNIK (powtórka)
  • Rekcja

SŁOWOTWÓRSTWO


POZIOM B2E

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 
SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • argumentów przytaczanych podczas dyskusji, która odbywa się w programie radiowym lub telewizyjnym
  • długiej rozmowy (wywiady) na różne tematy
  • toku rozumowania i argumentacji
    przytaczanej podczas dłuższego wywodu

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

  • dłuższych autentycznych tekstów związanych z własną specjalizacją i zainteresowaniami
  • tekstów literackich, specjalistycznych i popularnonaukowych (np. artykułów prasowych)
  • dłuższych opowiadań lub fragmentów powieści

MÓWIENIE
  • precyzyjne wyrażanie własnej opinii, przedstawianie argumentów i ich obrona
  • przeprowadzenie wcześniej przygotowanego wywiadu z nieznaną osobą
  • streszczenie opowiadania, filmu, historii, artykułu
  • przytoczenie argumentów usłyszanych w dyskusji, rozmowie, wywiadzie
  • przeprowadzenie dłuższej prezentacji na tematy ogólne lub związane z własną specjalizacją

PISANIE
  • krótkiego artykułu prasowego
  • listu formalnego np. odpowiedzi na ogłoszenie prasowe
  • CV, listu motywacyjnego
 TEMATYKA
 
  • Autoprezentacja Smalltalk
  • Praca w kraju i zagranicą, zalety i wady
  • Wybrane zawody, plany po studiach
  • Praktyka studencka, ubieganie się o praktykę,  pozyskiwanie informacji, list motywacyjny, umowa najmu
  • Natura, zjawiska przyrodnicze i pogodowe, zmiany klimatu
  • Przyroda jako inspiracja dla naukowców, zmiany w środowisku naturalnym, granice doświadczeń naukowych – szanse i zagrożenia
  • Uczucia i emocje, język ciała
  • Wiedza i umiejętności
  • Kształcenie i dokształcanie, analiza statystyki
  • Sukces i jego czynniki. 
  • Twoje mocne i słabe strony.
  • Organizowanie przyjęć i uroczystości.
  • Teksty specjalistyczne związane z kierunkiem studiów oraz słownictwo związane ze środowiskiem pracy, prezentacja firmy, e-mail z ofertą współpracy
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 
Powtórka wszystkich zagadnień gramatycznych obowiązujących na poziomie B2
 
WYRAŻENIA RZECZOWNIKOWO- CZASOWNIKOWE 
(lista w załączniku 6)


POZIOM C1

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 
SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • treści dłuższych wypowiedzi na tematy złożone
  • programów radiowych lub telewizyjnych o tematyce wykraczającej poza obszar własnych zainteresowań

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • długich i skomplikowanych tekstów (np. na tematy towarzyskie, zawodowe i akademickie)
  • długich i skomplikowanych
    tekstów specjalistycznych przy poszukiwaniu potrzebnych, szczegółowych informacji związanych z własnymi zainteresowaniami i zadaniami

MÓWIENIE
  • elastyczne i efektywne używanie języka w celach towarzyskich i zawodowych
  • wyrażanie emocji, stosowanie aluzji i żartów   
  • referowanie filmów, historii, artykułów prasowych, popularnonaukowych, naukowych i technicznych
  • przytoczenie argumentów usłyszanych w dyskusji, rozmowie, wywiadzie
  • przedstawienie i uzasadnienie własnego stanowiska
  • przeprowadzenie dłuższej prezentacji na tematy ogólne lub związane z obszarem zawodowym
  • formułowanie jasnej, płynnej, poprawnej wypowiedzi, stosując środki językowe adekwatne do sytuacji (np. w życiu akademickim, zawodowym, na gruncie towarzyskim)
  • posługiwanie się językiem specjalistycznym w środowisku pracy

PISANIE
  • streszczenia artykułu popularnonaukowego, wykładu
  • dobrze skonstruowanego omówienia tematu, podając własne argumenty i odpowiednie przykłady
 TEMATYKA
 
  • Wymiana myśli i usług, rozwój cywilizacji, wynalazki
  • Jednostka w społeczności
  • Wpływ mediów i technologii informatycznej na życie człowieka
  • Zaangażowanie społeczne i polityczne (organizacje charytatywne, stowarzyszenia, pomoc innym, sytuacja ekonomiczna)
  • Pokolenia i generacje, narody i subkultury – konflikty oraz tendencje społeczne
  • Teksty specjalistyczne z różnych dziedzin
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 
CZASOWNIK
  • Strona bierna

PRZYIMEK
  • Przyimki z dopełniaczem
  • Odpowiedniki spójników i przyimków

SŁOWOTWÓRSTWO

STRUKTURA ZDANIA
  • Przydawka rozszerzona
  • Konstrukcja imiesłowowa jako zredukowane zdanie poboczne
  • Konstrukcje imiesłowowe z „zu“
  • Rozbudowane konstrukcje imiesłowowe

ZDANIA ZŁOŻONE
  • Spójniki: es sei denn, außer dass, je nachdem, beziehungsweise, demgegenüber, nur dass, wie…auch
  • Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe
  • Styl nominalny i werbalny


POZIOM C1E

 

 UMIEJĘTNOŚCI
 
SŁUCHANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • treści dłuższych wypowiedzi na tematy złożone
  • programów radiowych lub telewizyjnych o różnej tematyce
  • wypowiedzi o charakterze specjalistycznym (np. wykładu lub referatu), wykraczającym poza własną dziedzinę

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
  • długich i skomplikowanych tekstów (również tekstów związanych z życiem zawodowym i akademickim)
  • dokumentacji technicznej (instrukcji nowych maszyn i opisów procedur (nie) dotyczących własnej specjalności)

MÓWIENIE
  • elastyczne i efektywne stosowanie języka w celach towarzyskich
  • wyrażanie emocji, stosowanie aluzji i żartów
  • porozumiewanie się w środowisku akademickim i środowisku pracy, użycie języka specjalistycznego
  • referowanie artykułów, przedstawienie wyników badań, udział w dyskusji lub w takich formach pracy grupowej jak „burza mózgów”
  • przeprowadzenie dłuższej prezentacji na tematy ogólne lub związane z obszarem zawodowym

PISANIE
  • streszczenia artykułu popularnonaukowego, wykładu
  • umiejętne wykorzystanie różnych form wypowiedzi naukowej (np. napisanie referatu, pracy licencjackiej lub magisterskiej)
 TEMATYKA
 
  • Jak być szczęśliwym? Stosunki międzyludzkie (np. między płciami, międzypokoleniowe, w środowisku pracy)
  • Odkrycia i wynalazki. Wiedza o świecie, wynikająca z wykształcenia, doświadczenia, źródeł informacji itp.
  • Pieniądze, zakupy, interesy, organizacje, instytucje
  • Globalizacja w świecie biznesu i jej wpływ na codzienne życie. Aktualne wydarzenia i problemy
  • Warunki życia ludzi (np. w różnych regionach i grupach)
  • Nowoczesny rynek pracy (mobilność, dyspozycyjność, elastyczność pracowników)
  • Teksty specjalistyczne z różnych dziedzin
 ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE
 
PRZYMIOTNIK
  • Przymiotniki złożone

TRANSFORMACJE SKŁADNIOWE

  • Przekształcanie przydawek rozszerzonych w zdania względne
  • Konkurencyjne formy strony biernej
  • Nominalizacja zdań dopełnieniowych i konstrukcji bezokolicznikowych

STYL
  • Styl nominalny i werbalny
  • Wyrażenia rzeczownikowo-czasownikowe


 Lista załączników:

 

 

 

 



 

­­­
 
 
 do góry drukuj poleć stronę kontakt na skróty